INFORMATOR REKRUTACYJNY
kierunek: DYRYGENTURA
DYRYGENTURA SYMFONICZNA
studia stacjonarne pierwszego stopnia (3-letnie)
Studia skierowane są do osób, które posiadają świadectwo dojrzałości oraz wiedzę i umiejętności z zakresu szkoły muzycznej II stopnia.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia na kierunku dyrygentura w specjalności dyrygentura symfoniczna i ma prawo ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia.
Posiada kwalifikacje:
- do pracy artystycznej w dziedzinie dyrygentury;
- do działalności artystycznej w instytucjach kultury i mediach;
- do pracy przy organizacji festiwali, konkursów i imprez muzycznych.
Absolwent posiada następujące kompetencje:
- jest wyposażony w wiedzę teoretyczną umożliwiającą świadome operowanie środkami warsztatowymi dla realizacji projektów dyrygenckich;
- wykorzystuje posiadaną wiedzę z zakresu dyrygentury, historii i literatury muzycznej, a także szeroko rozumianego kontekstu kulturowego w celu realizacji własnych projektów artystycznych;
- wykorzystując wiedzę o technice dyrygenckiej i metodach pracy z zespołami muzycznymi, potrafi w sposób właściwy przygotować do publicznej prezentacji utwory symfoniczne;
- posiada wiedzę i umiejętności umożliwiające dalsze doskonalenie warsztatu dyrygenckiego;
- wykazuje się kreatywnością i niezależnością myślenia, umiejętnością planowania i konsekwentnego realizowania zadań, posiada zdolności komunikacyjne oraz umiejętności współpracy z innymi dla realizacji wspólnych projektów.
EGZAMINY WSTĘPNE
EGZAMINY KIERUNKOWE
DYRYGENTURA
- Poprowadzenie z pamięci I i II części symfonii W. A. Mozarta spośród następujących:
25 Symfonia g-moll KV 183
29 Symfonia A-dur KV 201
36 Symfonia C-dur KV 425 Linzka - Rozmowa na tematy związane z dyrygenturą.
KSZTAŁCENIE SŁUCHU
- Zapisanie 2-głosowego dyktanda polifonicznego z zastosowaniem chromatyki.
- Zapisanie dyktanda rytmicznego.
- Zapisanie 1-głosowego dyktanda atonalnego.
- Zapisanie 4-głosowego dyktanda harmonicznego.
- Zapisanie 1-głosowego dyktanda pamięciowego.
- Czytanie a vista głosem – ćwiczenia z zakresu wymagań stawianych uczniom w szkole muzycznej II stopnia.
HARMONIA
- Pisemne zharmonizowanie na 4 głosy sfigurowanej melodii.
- Granie na fortepianie ćwiczeń harmonicznych (zakres reprezentowany przez podręczniki K. Sikorskiego i F. Wesołowskiego).
- Improwizowanie na fortepianie prostych ośmiotaktów.
EGZAMINY PODSTAWOWE
FORTEPIAN (dla pianistów)
- Utwór polifoniczny (preferowane preludium i fuga ze zbioru Das Wohltemperierte Klavier J. S. Bacha).
- Część I sonaty klasycznej.
- Utwór dowolny.
FORTEPIAN (dla instrumentalistów specjalności innej niż fortepian)
- Prosty utwór polifoniczny (np. inwencja dwugłosowa J. S. Bacha).
- Utwór dowolny.
INSTRUMENT DODATKOWY (dla instrumentalistów specjalności innej niż fortepian)
- Utwór techniczny.
- Utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
FORMY MUZYCZNE I LITERATURA MUZYCZNA
Sprawdzenie wiedzy teoretyczno-muzycznej z zakresu programu szkoły muzycznej II stopnia oraz z zakresu własnych zainteresowań zawodowych.
- Egzamin pisemny – krótka wypowiedź na temat wybrany z podanych.
- Egzamin ustny.