Wydział Wykonastwa Instrumentalnego
Wydział Wykonawstwa Instrumentalnego
DZIEKAN
dr hab. Wojciech Kubica
RADA WYDZIAŁU
Lista członków Rady Wydziału
- prof. dr hab. Igor Cecocho
- prof. dr hab. Izabela Ceglińska
- prof. dr hab. Mariusz Drzewicki
- prof. dr hab. Piotr Grajter
- prof. dr hab. Paweł Gusnar
- prof. dr hab. Zbigniew Ignaczewski
- prof. dr hab. Agata Jarecka
- prof. dr hab. Krzysztof Kamiński
- prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska
- prof. dr hab. Robert Marat
- prof. dr hab. Dariusz Mikulski
- prof. dr hab. Aleksandra Nawe
- prof. dr hab. Ewa Piasecka
- prof. dr hab. Elżbieta Różycka-Przybylak
- prof. dr hab. Cezary Sanecki
- prof. dr hab. Piotr Sutt
- dr hab. Tomasz Bartoszek, prof. AM
- dr hab. Łukasz Błaszczyk, prof. AM
- dr hab. Sławomir Cichor, prof. AM
- dr hab. Hanna Holeksa, prof. AM
- dr hab. Witold Holtz, prof. AM
- dr hab. Katarzyna Kling, prof. AM
- dr hab. Tomasz Król, prof. AM
- dr hab. Wojciech Kubica , prof. AM
- dr hab. Łukasz Kwiatkowski, prof. AM
- dr hab. Agata Lichoś, prof. AM
- dr hab. Anna Liszewska, prof. AM
- dr hab. Maciej Łabecki, prof. AM
- dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz, prof. AM
- dr hab. Magdalena Pilch, prof. AM
- dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek, prof. AM
- dr hab. Katarzyna Przybylska, prof. AM
- dr hab. Dorota Stanisławska, prof. AM
- dr hab. Maciej Staszewski, prof. AM
- dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM
- dr hab. Róża Wilczak, prof. AM
- dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. AM
- dr hab. Mariusz Barszcz
- dr hab. Dorota Cegielska
- dr hab. Michał Drewnowski
- dr hab. Jacek Dulikowski
- dr hab. Robert Fender
- dr hab. Kinga Firlej-Kubica
- dr hab. Agata Górska-Kołodziejska
- dr hab. Dobrochna Jachowicz-Zakrzewska
- dr hab. Magdalena Kling-Fender
- dr hab. Leszek Kołodziejski
- dr hab. Agnieszka Przybylska
- dr hab. Michał Rot
- dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska
- dr hab. Robert Stefański
- dr hab. Jakub Urbańczyk
- dr hab. Grzegorz Wieczorek
- dr hab. Łukasz Wójcicki
- dr Kamil Klimek
- dr Marek Pająk
- dr Mateusz Piechnat
- dr Agnieszka Sucheniak-Wójcicka
- Ludwika Maja Tomaszewska-Klimek
- mgr Ewelina Hajda
- mgr Joanna Kowalewska
- mgr Aleksander Stachowski
- mgr Mateusz Wojtkiw
- stud. Natalia Agatowicz
- stud. Maciej Łobos
- stud. Jan Łomozik
- stud. Paulina Parol
- stud. Martyna Rusin
- stud. Kamila Woźniak
- stud. Piotr Wróblewski
Instytut Instrumentów Orkiestrowych, Akordeonu i Gitary
dr hab. Dorota Stanisławska, prof. AM – kierownik Instytutu
RADA INSTYTUTU
- prof. dr hab. Izabela Ceglińska
- prof. dr hab. Zbigniew Ignaczewski
- prof. dr hab. Agata Jarecka
- prof. dr hab. Krzysztof Kamiński
- prof. dr hab. Jolanta Kukuła-Kopczyńska
- prof. dr hab. Dariusz Mikulski
- prof. dr hab. Antoni Wierzbiński
- dr hab. Sławomir Cichor, prof. AM
- dr hab. Maciej Staszewski, prof. AM
- dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. AM
- dr hab. Leszek Kołodziejski
Instytut Fortepianu, Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Instrumentów Dawnych
dr hab. Łukasz Kwiatkowski – kierownik Instytutu
RADA INSTYTUTU
- prof. dr hab. Mariusz Drzewicki
- prof. dr hab. Piotr Grajter
- prof. dr hab. Anna Wesołowska-Firlej
- prof. dr hab. Cezary Sanecki
- dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz, prof. AM
- dr hab. Magdalena Pilch, prof. AM
- dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM
- dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska
- dr hab. Michał Drewnowski
- dr hab. Wojciech Kubica
Katedra Fortepianu
prof. dr hab. Mariusz Drzewicki – kierownik Katedry
- prof. wiz. Kevin Kenner
- prof. dr hab. Beata Cywińska
- prof. dr hab. Anna Wesołowska-Firlej
- prof. dr hab. Robert Marat
- prof. dr hab. Cezary Sanecki
- dr hab. Tomasz Bartoszek, prof. AM
- dr hab. Witold Holtz, prof. AM
- dr hab. Katarzyna Kling, prof.AM
- dr hab. Michał Drewnowski
- dr hab. Kinga Firlej-Kubica
- dr hab. Wojciech Kubica
- dr hab. Łukasz Kwiatkowski
- dr Julia Kociuban
Katedra Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej
dr hab. Łukasz Kwiatkowski – p.o. kierownik Katedry
Organy i muzyka kościelna
- prof. dr hab. Piotr Grajter
- dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM
- dr Karol Hilla
- dr Urszula Jasiecka-Bury
- mgr Radosław Kuliberda
- mgr Łukasz Mosur
- mgr Krzysztof Musiał
- ks. mgr Grzegorz Kopytowski
- mgr Rafał Maciejewski
Klawesyn
- prof. dr hab. Ewa Piasecka
- dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz, prof. AM
- dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska
- dr Urszula Jasiecka-Bury
- mgr Joanna Cyrulik
- mgr Zofia Grzegorzewska
Instrumenty dawne
- dr hab. Magdalena Pilch, prof AM – flet traverso
- dr Jakub Kościukiewicz – wiolonczela barokowa
- dr Justyna Młynarczyk – viola da gamba
- dr Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
- mgr Rafael Przybyła – obój barokowy
Osoby pracujące na innych wydziałach, prowadzące zajęcia w Katedrze Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Instrumentów Dawnych:
- dr hab. Marek Nahajowski – flet podłużny
- mgr Miłosz Bazelak – organy
HISTORIA I MISJA
Początki klasy organów łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi sięgają 1945 r., kiedy to powstało Konserwatorium mieszczące się w gmachu przy ul. Gdańskiej 32. Kilka lat później, bo już w 1949 r. powołana do życia została również klasa klawesynu, jako jedna z pierwszych klas tej specjalności w polskich uczelniach muzycznych.
Przez dziesięciolecia w klasie organów pracowali wybitni pedagodzy, m.in. prof. Jan Kucharski, prof. Tadeusz Paciorkiewicz, prof. Mirosław Pietkiewicz, natomiast z klasą klawesynu w minionych latach związane były takie osobistości, jak prof. Emma Altberg, p. Danuta Kleczkowska-Pospiech i prof. Leszek Kędracki.
W 1994 roku z inicjatywy prof. Mirosława Pietkiewicza powstała łącząca obie specjalności Katedra Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej – na bazie istniejącego już w latach poprzednich Zakładu Muzyki Dawnej, którego założycielem był związany z łódzką uczelnią słynny teoretyk muzyki, kompozytor, organista i znawca muzyki dawnej, prof. Franciszek Wesołowski. W latach 2003-2005 Katedrę prowadził prof. Piotr Grajter, a następnie, w latach 2005-2019 prof. Ewa Piasecka. Dzięki Jej wielkiemu zaangażowaniu w rozwój jednostki i prowadzonym przez Nią licznym działaniom propagującym muzykę dawną w uczelni i poza nią, w tym okresie organizowane były m.in. sesje naukowo-artystyczne, połączone z publikacjami książkowymi i płytowymi, w tym: trzy edycje Ogólnopolskiej Sesji Naukowo-Artystycznej „Taniec w muzyce baroku” (2005, 2007, 2009), Sesja Naukowo-Artystyczna „Sztuka Improwizacji i Realizacji Basso Continuo w Muzyce XVII-XVIII wieku” (2010), Letnia Akademia Muzyki (2012), Sesja Artystyczno-Naukowa „W czasach Couperina” (2013). Przy wsparciu prof. Ewy Piaseckiej i prof. Ireny Wisełki-Cieślar w tym okresie do Katedry stopniowo dołączały nowe klasy instrumentów dawnych (flet traverso 2009, flet podłużny 2011, obój barokowy 2010, skrzypce barokowe 2009, wiolonczela barokowa 2011, viola da gamba 2011, lutnia 2013), a także nowy kierunek studiów, jakim była muzyka kościelna. Do końca roku akademickiego 2015/2016 specjalności organy i muzyka kościelna związane były z Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej, zaś począwszy od roku akademickiego 2016/2017 tworzyły odrębną Katedrę Organów i Muzyki Kościelnej. Poczynając od roku akademickiego 2019/2020 wszystkie wymienione w nazwie obu Katedr specjalności ponownie tworzą jedną strukturę. Są ponownie zjednoczone w ramach jednej struktury.
Więcej informacji o historii Katedry i związanych z nią w minionych latach pedagogów można znaleźć w następujących artykułach publikowanych w „Notesie Muzycznym”, półroczniku artystyczno-naukowym Akademii Muzycznej w Łodzi:
- Joanna Smolska-Kempińska
U źródeł działalności Zakładu Muzyki Dawnej. Początki i historia
„Notes Muzyczny” 1 (7) 2017 s. 209-215 zobacz - Mirosław Pietkiewicz
Z historii uczelni. O kształceniu organistów w latach 1945 – 2000
„Notes Muzyczny” 2 (6) 2016, s. 272-290 zobacz - Małgorzata Łyczakowska
Postać Emmy Altberg (1889-1983) w świetle zachowanej korespondencji.
Przyczynek do biografii łódzkiej klawesynistki
„Notes Muzyczny” 2 (6) 2016, s. 157-180 zobacz - Ewa Piasecka
Wspomnienie o prof. Leszku Kędrackim
„Notes Muzyczny” 1 (5) 2016 s. 173-176 zobacz
Studenci Katedry wszystkich specjalności poznają obecnie nie tylko prawidła zgodnej z właściwymi kontekstami stylistycznymi i historycznymi interpretacji muzyki, ale także budują umiejętność zindywidualizowanego pod względem artystycznym kształtowania ekspresji muzycznej. Istotnym aspektem jest ekumeniczny charakter studiów, studenci Muzyki Kościelnej kształcić mogą się bowiem w zakresie rzymskokatolickiej i ewangelicko-augsburskiej praktyki liturgicznej.
INSTRUMENTARIUM
- Szczegółowe informacje o instrumentarium Katedry zobacz
Instrumentarium Katedry Klawesynu, Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej zostało w ostatnich latach znacząco rozbudowane. Bogactwo instrumentów smyczkowych, dętych, klawesynów, a także niedawno wybudowane organy, wzorowane na instrumentach XVIII-wiecznych, pozwalają studentom na studiowanie i wykonywanie bardzo szerokiego repertuaru, od renesansu aż do początku XIX wieku. Wśród instrumentarium Katedry wyróżniają się takie eksponaty, jak: konsorty renesansowych fletów poprzecznych i podłużnych, wiolonczela piccolo, a także historyczna replika basse de violon w stroju g-c-F-B, używanego przez wiolonczelistów do realizacji basso continuo, szczególnie w muzyce francuskiej. Katedra dysponuje też skrzypcami piccolo, altówką, violami da gamba: basową i sopranową oraz różnorodnymi rodzajami smyczków dla skrzypków, wiolonczelistów i gambistów, przeznaczonymi do wykonywania repertuaru muzyki XVII i XVIII wieku. Do posiadanego instrumentarium należą też kopie obojów barokowych, a także lutnie i teorba.
Różnorodne odmiany klawesynów pozwalają na studiowanie szerokiego repertuaru i budowanie techniki gry w oparciu o kontakt z instrumentami najwyższej klasy, wśród których wyróżnia się klawesyn francuski wg Pascala Taskina (Bruce Kennedy, Castelmuzio 2015). Wybitni współcześni europejscy budowniczowie wykonywali kopie historycznych instrumentów na specjalne zamówienie Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Warto tu wspomnieć o szczególnym geście jednego z lutników, który pragnąc uhonorować zasłużonego pedagoga łódzkiej Akademii Muzycznej i wybitnego znawcę muzyki dawnej – profesora Franciszka Wesołowskiego, umieścił jego podobiznę w główce zbudowanej przez siebie basowej violi da gamba.
Dzięki współpracy Katedry z Parafią Ewangelicko-Augsburską św. Mateusza w Łodzi studenci klas organów korzystają z możliwości ćwiczenia na zabytkowym instrumencie firmy Schlag und Söhne z 1894 r. (12/II+P).
- Więcej informacji o instrumencie zobacz
Dyplomanci mają dodatkowo możliwości wykonania swojego II recitalu dyplomowego na historycznych organach firmy Rieger z 1928 r. w tymże kościele ewangelicko-augsburskim w Łodzi (60/III+P)
- Więcej informacji o instrumencie zobacz
lub na instrumencie firmy Eisenbarth w bazylice archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi (58/IV+P).
- Więcej informacji o instrumencie zobacz
KURSY I AKADEMIE ORGANOWE
W działalność Katedry na stałe wpisała się Letnia Akademia Organowa w Pasłęku, która od 2013 r. organizowana jest we współpracy z Parafią Rzymskokatolicką św. Józefa w Pasłęku przy zbudowanych w 1719 r. organach z pracowni Andreasa Hildebrandta, znajdujących się w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku (36/II+P). We współpracy z Baltisches Orgel Centrum e.V. Katedra organizuje ponadto kursy organowe przy organach Friedricha Stellwagena z 1659 r. w kościele St. Marien w Stralsundzie (51/III+P).
Pedagodzy Katedry działają ponadto w charakterze ekspertów organowych, prowadząc projekty budowy i konserwacji organów, m.in. w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi, w Filharmonii Łódzkiej (organy barokowe oraz organy romantyczne), w Pasłęku, Koźminie Wielkopolskim, Olkuszu.
KLAWESYN I INSTRUMENTY DAWNE
wybrane wydarzenia artystyczne i naukowe
Do ważnych wydarzeń związanych z klawesynem i instrumentami dawnymi należą cykliczne koncerty „Klawesyn i muzyka dawna” (do 2016 roku „Organy, klawesyn i muzyka dawna”), w których biorą udział pedagodzy i studenci klas klawesynu i instrumentów dawnych, a także zaproszeni goście. Od 2015 roku Katedra jest organizatorem Łódzkiego Maratonu Bachowskiego – festiwalu dedykowanego twórczości Johanna Sebastiana Bacha i jego synów. Do tej pory odbyło się pięć edycji tego wydarzenia, podczas których można było usłyszeć m.in. koncerty na jeden, dwa, trzy i cztery klawesyny, Musikalisches Opfer, wybrane kantaty i inne kompozycje solowe i kameralne lipskiego kantora. Szczególne miejsce w działalności Katedry zajmują cykliczne projekt MuOB – czyli Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej, powstałej w 2014 roku z inicjatywy Jakuba Kościukiewicza na bazie współpracy trzech akademickich orkiestr barokowych funkcjonujących w trzech polskich uczelniach: Akademii Muzycznej im G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Orkiestry te prowadzone są przez trzech wiolonczelistów grających wspólnie we Wrocławskiej Orkiestrze Barokowej: Jarosława Thiela, dyrektora tej orkiestry oraz Jakuba Kościukiewicza i Bartosza Kokoszę. Ideą MuOB-u jest integracja i wspólna wymiana doświadczeń pomiędzy studentami instrumentów historycznych wspomnianych uczelni. Udział w międzyuczelnianych projektach orkiestrowych umożliwia studentom pracę pod kierunkiem wybitnych muzyków i liderów muzyki dawnej w Polsce oraz nabywanie doświadczenia w dużym składzie orkiestry barokowej i zapoznawanie się z projektowym charakterem funkcjonowania tego typu zespołów. Podczas dotychczasowych edycji MuOB-u wykonywane były m.in. tak znane dzieła orkiestrowe epoki baroku, jak Weihnachtsoratorium J. S. Bacha, Water Music oraz Music for the Royal Fireworks G. F. Haendla, Les Burgeois Gentilhomme J. B. Lully’ego, Les Indes Galantes J. Ph. Rameau.
Ważnym elementem dla działalności Katedry jest rozwój specjalności realizacja basso continuo otwartej w 2005 roku, do którego znacznie przyczyniła się dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz. Dzięki jej inicjatywie od tego czasu zostały zorganizowane znaczące kursy poświęcone tematowi basso continuo, prowadzone przez międzynarodowe autorytety z tej dziedziny: Jespera Bøje Christensena (2014, SCB Basel), Jörga-Andreasa Böttichera (2018, SCB Basel) Nicholasa Parle (2017, HMT Leipzig). Wśród studentów rozwijane są też zainteresowania instrumentologiczne. W roku akademickim 2016/2017 z Katedrą współpracowała jako profesor wizytujący Mimi S. Waitzman z Horniman Museum and Gardens w Londynie, która prowadziła zajęcia na temat budowy historycznych instrumentów klawiszowych oraz zagadnień związanych z utrzymaniem, intonacją i strojeniem klawesynu.
Klawesyn i Muzyka Dawna w łódzkiej Akademii Muzycznej ma też swoje „współczesne” oblicze, wyrażające się w Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej „KLAWESYN BEZ GRANIC”, którego tematyka skupia się wokół nowej muzyki klawesynowej solowej i kameralnej. Seminarium, składające się z wykładów i koncertów, organizowane jest od 2018 roku w styczniu przez dr hab. Ewę Rzetecką-Niewiadomską i dr Aleksandrę Gajecką-Antosiewicz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Skupia ono coraz większą ilość wykonawców, słuchaczy oraz kompozytorów z Polski i zagranicy. Każdego roku jesteśmy świadkami muzycznych premier.
Zakład Perkusji
prof. dr hab. Piotr Sutt – kierownik Zakładu
Zakład Perkusji prowadzi szeroką działalność dydaktyczną, artystyczną i naukową. Stała współpraca z cenionymi wykładowcami i artystami z USA, Meksyku, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Danii i Szwecji pozwala na bieżącą analizę trendów wykonawczych sztuki perkusyjnej, weryfikację współczesnych technik gry oraz rozwoju nowoczesnych instrumentów perkusyjnych i najnowszej literatury. Dzięki wymianie doświadczeń z innymi ośrodkami akademickimi i uniwersyteckimi oraz znakomitemu instrumentarium Zakład w pełni przygotowuje studentów do przyszłej pracy zawodowej artysty muzyka i pedagoga.
Historia łódzkiej klasy perkusji
Początki łódzkiej klasy perkusji sięgają lat sześćdziesiątych, kiedy to w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi zajęcia prowadzili znakomici wykładowcy: prof. Jerzy Zgodziński, mgr Maksymilian Ronczka i mgr Alicja Rutkowska. Od 1971 r. klasę objęli absolwenci PWSM w Łodzi – profesorowie: Bronisław Pokora, Włodzimierz Skowera i Urszula Bereźnicka-Pniak. Poza dydaktyką łódzka klasa perkusji zawsze prowadziła bogatą działalność artystyczną promującą muzykę perkusyjną i twórczość kompozytorów polskich. Zgodnie z bogatą tradycją Zakład Perkusji kontynuuję dotychczasową działalność, wzbogacając ją o najnowszą światową literaturę, współczesne trendy wykonawcze i doświadczenia zapraszanych sław.
Misja i cele dydaktyczne
Misją Zakładu Perkusji jest rzetelne i wszechstronne wykształcenie artystów muzyków i pedagogów oraz działania mające na celu rozwój polskiej sztuki muzycznej i nauki. Najważniejszym zadaniem jest wyposażenie studentów klasy perkusji w wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę w zawodzie muzyka oraz kompetencje stymulujące do dalszego rozwoju osobistego i budowania kariery artystycznej. Sprecyzowana oferta dydaktyczna umożliwia specjalistyczne wykształcenie perkusyjne zarówno w kierunku solistyczno-wirtuozowskim, kameralnym jak i orkiestrowym.
Współpraca zagraniczna
Stała wymiana doświadczeń artystyczno-naukowych obejmuje ważne ośrodki akademickie i organizacje, należą do nich m.in.: Percussive Arts Society, University of Southern Mississippi (USA), University of Iowa (USA), Royal Danish Academy of Music (Dania), Conservatoire de Strasbourg, Académie Supérieure de Musique de Strasbourg (Francja), Music Department of National Taiwan Normal University (Tajwan), Conservatorio di Musica „Cesare Pollini” Padova (Włochy), Centro Superior de Música del País Vasco – Musikene (Hiszpania).
Konferencje i lekcje mistrzowskie
Warsztaty i seminaria z udziałem światowej sławy zagranicznych artystów to najlepsza metoda na doskonalenie warsztatu technicznego i artystycznego oraz zdobywanie szerokiej wiedzy. Rokrocznie Zakład Perkusji organizuje dla studentów i pedagogów warsztaty tematyczne dotyczące przede wszystkim zagadnień związanych z wybranymi instrumentami (marimba, wibrafon, kotły, muliperkusja, werbel), repertuarem orkiestrowym obejmującym poszczególne instrumenty perkusyjne oraz stylistykę wykonawczą różnych epok. Wykładowcami warsztatów i międzynarodowych konferencji byli m.in. prof. Emmanuel Séjourné, prof. Massimo Pastore, dr John Wooton, dr Daniel Moore, Kai Stensgaard, Javier Nandayapa, Ignacio Ceballos Martin, Frederick Engdahl i Garrett Mendelow.
THE BACEWICZ PERCUSSION ENSEMBLE
W ramach Zakładu Perkusji od 2013 r. działa zespół perkusyjny złożony ze studentów klasy perkusji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pracujący pod kierunkiem prof. Piotra Sutta. Repertuar formacji obejmuje etniczną muzykę perkusyjną z Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej, tradycyjną amerykańską muzykę marszową, klasykę perkusyjną XX i XXI wieku, transkrypcje literatury minionych epok oraz muzykę najnowszą tworzoną dla zespołu. Różnorodności i kolorystyki brzmienia The Bacewicz Percussion Ensemble dodaje niezwykle bogate instrumentarium – od orkiestrowych instrumentów perkusyjnych począwszy, poprzez klasyczne instrumenty solowe, marszowe, etniczne, awangardowe, a na elektronicznych skończywszy. Zespół pracował i koncertował z największymi sławami światowej sztuki perkusyjnej w gronie, których nie zabrakło m.in.: Emmanuela Séjourné (Francja), Johna Wootona (USA), Javiera Nandayapa (Meksyk), Kaia Stensgaarda (Szwecja), Ignacio Ceballos Maritina (Hiszpania) oraz Francesci i Claudia Santangelo (Włochy).
INSTRUMENTARIUM
Bardzo wysokiej klasy nowe instrumentarium perkusyjne pozwala na realizację zadań artystycznych i wykonywanie wymagającej literatury zarówno solowej, kameralnej, jak i typowo orkiestrowej. Poza rozbudowanym zwielokrotnionym klasycznym instrumentarium (marimby – Yamaha 6100 i 5100; wibrafony – Musser Century Vibe M75, Bergerault VP4 Professional; kotły – Bergerault Grand Symphonic, Adams hand hammered, Premier; ksylofony, dzwony, dzwonki) Zakład Perkusji dysponuje szeroką gamą znakomitych instrumentów etnicznych:
• mistrzowskie azjatyckie bębny Taiko: o-daiko, miya-daiko, shime-daiko
• karaibskie steel-pans w 4 rejestrach
• pełne potrojone zestawy do muzyki brazylijskiej
• mistrzowskie zwielokrotnione instrumenty z kultury afro-kubańskiej
• strojone gongi tajlandzkie
• misy świątynne w rozpiętości 2 oktaw
Instrumentarium należące do grupy orkiestrowych instrumentów perkusyjnych stanowi pokaźną część zbiorów Zakładu Perkusji:
• wielkie bębny o zróżnicowanej średnicy i konstrukcji
• różne zestawy talerzy symfonicznych
• profesjonalne tamburiny o różnej średnicy i brzmieniu
• rozbudowany zestaw instrumentów należących do grupy sound efects (gwizdki, syreny, klaksony, terkotki, dzwonki wietrzne i bin sasary)
• profesjonalne werble od piccolo do tamburo rullante
Wychodząc naprzeciw współczesnym wymaganiom Zakład Perkusji zgromadził instrumentarium i akcesoria niezbędne do wykonywania perkusyjnej klasyki i awangardy XX i XXI w. Rozbudowane instrumentarium złożone z zestawów i oktaw poszczególnych instrumentów perkusyjnych:
• tom-tomy koncertowe (od basowych do sopranowych)
• boobamy
• dzwonki alpejskie
• polibloki w dowolnych kombinacjach 14 brzmień
• bloki świątynne
• log drums od basowych do sopranowych
• zróżnicowane zestawy talerzy o szerokiej gamie brzmienia
• bębny obręczowe w 6 rozmiarach
• crotale – 2 pełne oktawy
• tam-tamy
• cooldrums w 3 kombinacjach
• handpan
• zróżnicowane zestawy marakasów
• rozbudowane zestawy uniwersalnych statywów firmy Kolberg
• pełen zestaw do muzyki marszowej (m.in. 5 zróżnicowanych bębnów basowych, tenory, werble, talerze – wszystkie instrumenty przystosowane do gry stacjonarnej i marszowej)
Pracownie
Pracownia Fortepianu Dodatkowego
Koła Naukowe
Koło Naukowe Pianistów
Koło zrzesza studentów klas fortepianu Akademii Muzycznej w Łodzi. Celem działalności jest poszerzanie wiedzy i umiejętności w zakresie sztuki pianistycznej. Studenci uczestniczą w audycjach muzycznych, seminariach i wykładach prowadzonych przez wybitnych pianistów, takich jak Sofia Guliak, Kevin Kenner, Wolfgang Manz czy Jura Margulis. Członkowie Koła biorą udział w koncertach jako wykonawcy i słuchacze. Na spotkaniach uczestniczą w dyskusjach dotyczących wykonawstwa i nagrań muzycznych. Koło prowadzi ożywioną współpracę z organizacjami zrzeszającymi pianistów-studentów Akademii Muzycznej w Krakowie i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wspólny projekt trzech Kół Cieszyńskie spotkania z muzyką został nagrodzony w kategorii StRuNa-Art w ogólnopolskim konkursie dla autorów i promotorów najlepszych projektów naukowych realizowanych przez studentów i doktorantów StRuNa 2019.
Aby dołączyć do Koła Naukowego Pianistów Akademii Muzycznej w Łodzi należy skontaktować się z zarządem poprzez adres mailowy lub facebook. Zapraszamy!

- opiekun – dr hab. Wojciech Kubica
- zarząd – Alicja Czarnecka, Wiktoria Kochman, Rozanna Granda, Maciej Łobos
kontakt:
Organowe Koło Naukowe
Organowe Koło Naukowe działa przy Instytucie Klawesynu, Organów, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Dawnych zrzeszając studentów z klas organów oraz miłośników muzyki organowej.
Celem działalności Organowego Koła Naukowego jest krzewienie wiedzy i pogłębianie zainteresowań związanych z muzyką organową oraz promocja dokonań studentów klas organów. Członkowie Koła biorą czynny udział w różnych koncertach, projektach artystycznych, a także organizują audycje, podczas których prezentują swoje umiejętności i wymieniają się doświadczeniami. Studenci, między innymi poprzez uczestnictwo w kursach i wycieczkach organologicznych integrują się także z członkami bliźniaczych kół naukowych uczelni muzycznych w Polsce i Europie.

- opiekunowie – mgr Radosław Kuliberda, mgr Łukasz Mosur
- przewodnicząca – Anna Chowaniec
- wiceprzewodnicząca – Kinga Tomczak
- media – Damian Posiła, Kinga Tomczak
kontakt:
Naukowe Koło Klawesynu i Muzyki Dawnej
Naukowe Koło Klawesynu i Muzyki Dawnej powstało w październiku 2017 roku jako inicjatywa studentów i pedagogów klawesynu oraz instrumentów dawnych Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Nazwa Koła powstała z połączenia nazwy słynnego lokalu w Lipsku, w którym w XVIII wieku odbywały się cotygodniowe koncerty Collegium Musicum, któremu przewodniczył sam Jan Sebastian Bach oraz imienia budowniczego uczelnianego klawesynu – Bruce’a Kennedy’ego.
Członkowie Koła zajmują się promowaniem muzyki dawnych wieków, organizowaniem pokazów, konferencji naukowych, prelekcji i koncertów na oryginalnych instrumentach historycznych, bądź ich wiernych kopiach.
- opiekun – dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska
- przewodnicząca – Lena Nowakowska
kontakt:
Naukowo-Artystyczne Koło Flecistów
Koło funkcjonuje od 2021 roku. Celem działalności członków Koła jest poszerzanie wiedzy i umiejętności w zakresie gry na flecie, rozwój życia naukowego i artystycznego oraz nawiązywanie współpracy pomagającej w propagowaniu sztuki fletowej. Organizacja zrzesza studentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, może współpracować́ z organizacjami krajowymi i zagranicznymi o zbliżonej tematyce.
- opiekun – dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. AM
- przewodnicząca – Katarzyna Nowicka
- zastępca przewodniczącej – Zofia Dutkiewicz
- sekretarz – Natalia Gładkowska
- social media – Gabriela Kuźma
Naukowe Koło Oboistów
Naukowe Koło Oboistów działające przy Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi dynamicznie rozwija swoją działalność pod opieką dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek. Koło tworzą studenci i pedagodzy klas oboju Uczelni, a także absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej. Celem działalności członków Koła jest popularyzowanie oboju i instrumentów pokrewnych (rożek angielski i obój d’amore) oraz prezentacja naszych studentów i pedagogów, a także zachęcanie młodych oboistów do nauki gry w naszej Akademii Muzycznej.
Zapraszamy do Nas!
- opiekun – dr hab. Agata Piotrowska-Bartoszek
- przewodniczący – Damian Szymczyk
- zastępca przewodniczącego – Magdalena Basaj
- sekretarz – Ewelina Gut
- skarbnik – Paulina Wdowiak
- social media – mgr Natalia Kok
kontakt:
Koło Naukowe Klarnecistów
Koło Naukowe Klarnecistów zrzesza studentów i pedagogów klas klarnetu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Celem jego działalności jest poszerzanie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie gry na klarnecie, a także popularyzacja muzyki poprzez organizację występów m.in. w uczelniach, szkołach, parafiach, przedszkolach, domach pomocy społecznej i innych instytucjach. Studenci uczestniczą w koncertach, seminariach, wykładach, kursach i konkursach. Na spotkaniach prowadzone są dyskusje dotyczące instrumentów, ustników, stroików, koncertów, nagrań itp.
- opiekun – dr hab. Robert Stefański
- przewodnicząca – Agata Sobieszek
kontakt:
Koło Naukowe Saksofonistów
Koło Naukowe Saksofonistów funkcjonuje od września 2019 roku. Celem działalności Członków Koła jest poszerzanie wiedzy na temat historii i literatury saksofonowej, popularyzacja tego instrumentu oraz doskonalenie umiejętności wykonawczych poprzez aktywne uczestnictwo w koncertach, warsztatach i seminariach. Studenci zajmują się organizacją paneli dyskusyjnych, kursów mistrzowskich z zaproszonymi specjalistami, a także występów Członków Koła.
KNS tworzą podopieczni klas saksofonu łódzkiej Akademii Muzycznej, ale każdy student naszej Uczelni może wstąpić w szeregi Koła. Wystarczy skontaktować się z Zarządem lub Opiekunem Koła, zapoznać się ze statutem, a następnie wypełnić deklarację członkowską.
Jesteśmy chętni do współpracy z innymi kołami naukowymi działającymi przy Akademii i... nie tylko. Zapraszamy!
opiekun – prof. dr hab. Paweł Gusnar
przewodnicząca – Iga Drąg
wiceprzewodnicząca – Justyna Sołtysik
sekretarz – Maria Pełczyk
kontakt: