Zakład Perkusji
prof. dr hab. Piotr Sutt – kierownik Zakładu
- mgr Ewelina Hajda
Zakład Perkusji prowadzi szeroką działalność dydaktyczną, artystyczną i naukową. Stała współpraca z cenionymi wykładowcami i artystami z USA, Meksyku, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Danii i Szwecji pozwala na bieżącą analizę trendów wykonawczych sztuki perkusyjnej, weryfikację współczesnych technik gry oraz rozwoju nowoczesnych instrumentów perkusyjnych i najnowszej literatury. Dzięki wymianie doświadczeń z innymi ośrodkami akademickimi i uniwersyteckimi oraz znakomitemu instrumentarium Zakład w pełni przygotowuje studentów do przyszłej pracy zawodowej artysty muzyka i pedagoga.
Historia łódzkiej klasy perkusji
Początki łódzkiej klasy perkusji sięgają lat sześćdziesiątych, kiedy to w ówczesnej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi zajęcia prowadzili znakomici wykładowcy: prof. Jerzy Zgodziński, mgr Maksymilian Ronczka i mgr Alicja Rutkowska. Od 1971 r. klasę objęli absolwenci PWSM w Łodzi – profesorowie: Bronisław Pokora, Włodzimierz Skowera i Urszula Bereźnicka-Pniak. Poza dydaktyką łódzka klasa perkusji zawsze prowadziła bogatą działalność artystyczną promującą muzykę perkusyjną i twórczość kompozytorów polskich. Zgodnie z bogatą tradycją Zakład Perkusji kontynuuję dotychczasową działalność, wzbogacając ją o najnowszą światową literaturę, współczesne trendy wykonawcze i doświadczenia zapraszanych sław.
Misja i cele dydaktyczne
Misją Zakładu Perkusji jest rzetelne i wszechstronne wykształcenie artystów muzyków i pedagogów oraz działania mające na celu rozwój polskiej sztuki muzycznej i nauki. Najważniejszym zadaniem jest wyposażenie studentów klasy perkusji w wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę w zawodzie muzyka oraz kompetencje stymulujące do dalszego rozwoju osobistego i budowania kariery artystycznej. Sprecyzowana oferta dydaktyczna umożliwia specjalistyczne wykształcenie perkusyjne zarówno w kierunku solistyczno-wirtuozowskim, kameralnym jak i orkiestrowym.
Współpraca zagraniczna
Stała wymiana doświadczeń artystyczno-naukowych obejmuje ważne ośrodki akademickie i organizacje, należą do nich m.in.: Percussive Arts Society, University of Southern Mississippi (USA), University of Iowa (USA), Royal Danish Academy of Music (Dania), Conservatoire de Strasbourg, Académie Supérieure de Musique de Strasbourg (Francja), Music Department of National Taiwan Normal University (Tajwan), Conservatorio di Musica „Cesare Pollini” Padova (Włochy), Centro Superior de Música del País Vasco – Musikene (Hiszpania).
Konferencje i lekcje mistrzowskie
Warsztaty i seminaria z udziałem światowej sławy zagranicznych artystów to najlepsza metoda na doskonalenie warsztatu technicznego i artystycznego oraz zdobywanie szerokiej wiedzy. Rokrocznie Zakład Perkusji organizuje dla studentów i pedagogów warsztaty tematyczne dotyczące przede wszystkim zagadnień związanych z wybranymi instrumentami (marimba, wibrafon, kotły, muliperkusja, werbel), repertuarem orkiestrowym obejmującym poszczególne instrumenty perkusyjne oraz stylistykę wykonawczą różnych epok. Wykładowcami warsztatów i międzynarodowych konferencji byli m.in. prof. Emmanuel Séjourné, prof. Massimo Pastore, dr John Wooton, dr Daniel Moore, Kai Stensgaard, Javier Nandayapa, Ignacio Ceballos Martin, Frederick Engdahl i Garrett Mendelow.